Tuesday, 22 January 2013

REDHA


assalamualaikum.. :) hari ni sy nak share something yg bagi sy sangat susah utk kite aplikasikan dlm kehidupan kite.. itu pd pendapat sy.. xtahu samada betul atau x.. hehe.. baiklah kawan2.. bercerita pasal REDHA.. adakah kite redha atas ape yg tlah terjadi dlm kehidupan kite?? apakah segala musibah yg menimpa kite syukuri dan kite cari hikmah disebalik semua kejadian tu?? kalau ya.. alhamdulillah.. tahniah ! kalau tak.. xpe.. mari kite improve diri kite..

teman2.. percayalah.. Allah xakan menguji hambaNya melebihi batas kemampuan hambaNya.. Allah Maha Penyayang.. Allah berfirman "Allah tidak akan membebani seseorang melebihi kemampuannya" (02:284) lihat ! Allah Maha Mengetahui dan sgt sayang akan hambaNya.. oleh sebab itulah, kite mestilah sentiasa bersangka baik kpd Allah.. apa shja ujian atau musibah yg melanda.. bersangka baiklah dgn Allah.. sungguh ! setiap sesuatu nikmat yg d tarik oleh Allah pasti akan d ganti dgn sesuatu yg lebih baik..

Thursday, 17 January 2013

Thankful+apologizing+forgiving



salam alaik.. hari ni sy start blogging stelah lame x update blog.. otak pun dh stuck nak mengarang.. huhu.. anyway, entri sy kali ni pasal 3 kunci utk hidup yg bahagia.. bersyukur,mmnta maaf dan mberi maaf.. ckap pasal syukur, cuba tnye diri kite sendiri.. adakah aku seorg yg bersyukur atas ape yg aku miliki?? teman2.. kejayaan itu penting, tapi besyukur itu adalah kejayaan sebenar.. marilah kita bersyukur kpd Allah s.w.t atas segala nikmat yg diberikan.. Allah berfirman, "barang siapa yg bersyukur terhadapku, maka akan ku tmbah nikmatnya, barang siapa yg kufur, maka sesungguhnya azabku sangat pedih".. lihat teman2.. betapa syukur itu amat besar maknanya.. ayuh ! syukurilah nikmat yg tlah dberikan.. Alhamdulillah ya Allah atas segala nikmat yg telah kau berikan kpd kami ini..

then, mnta maaf.. huhh ! minta maaf?? sorry la ok.. aku x salah ! die yg salah ! die la yg kena mnta maaf kat aku ! hurmm.. msti rmai antara kita yg mcm ni kan.. ni la tanda2 org yg EGO ! xpe.. bukan sy nak marah.. tp, let's improve ourselves.. xsalah kan? kalo kite pg mnta maaf even kite xbsalah.. malah, bnde tu baik.. yelaa.. ko ckp senang ! tp nnt jatuh la maruah aku nak g mnta maaf plak ! jgn mcm tuu.. kawan2.. kan kite ni umat Islam.. jomla kite amalkan sifat2 mahmudah.. nak tau x..  bnyak tau kelebihan mmnta maaf nii.. antaranya hati akan mjadi tenang, wajah berseri2, murah rezeki, kawan2 bertambah dan kite akan lebih dihormati.. see! best kan jd org yg suka mmnta maaf?? ^^ so, jgnlah tggu raya baru nak mnta maaf..

pasal mmaafkan pulak, even besar mane pun salah org kat kite.. even dalam mane pun hati kite terluka.. IKHLASkan lah hati kite utk maafkan mreka.. pernah ade 1 kisah pd zaman Rasulullah s.a.w, pd ketika tu Rasulullah duduk bsembang dgn para sahabat, utk pengetahuan semua, apa juga kata2 yg keluar dr mulut Rasulullah adalah ilmu kerana Rasulullah xkan pernah bercakap perkara yg sia2.. tiba2 Rasulullah mberitahu para sahabat yg ade seorg ahli syurga akan dtg ke majlis ilmu itu.. tunggu punya tunggu, datanglah sahabat yg dmaksudkan td.. lalu sahabat lain mmandang sahabat yg dmaksudkn oleh Rasulullah td.. setelah majlis ilmu itu selesai, salah seorg sahabat pergi berjumpa dgn sahabat yg dkatakan ahli syurga td, lalu dia pun mnyatakan hajat utk mjadi tetamu sahabat itu.. lalu mereka pun bjalan menuju ke rumah sahabat yg dikatakan ahli syurga td.. sesampainya d rumah sahabat itu, selama 3 hari 3 malam sahabat melayan tetamunya dgn BAIK dan TERBAIK ! selepas 3 hari, sahabat pun pulang ke rumahnya dan berjumpa dgn Rasulullah dan bertanya akan apa yg dlakukan oleh sahabat yg dikatakan ahli syurga sehingga diangkat martabatnya utk mjadi ahli syurga padahal apa yg mereka lakukan setiap hari lebih kurang sama shja tetapi satu shja yg tidak dketahui oleh sahabt itu, yaitu apa yg dilakukan oleh sahabatnya didalam bilik tidurnya.. lalu Rasulullah pun menjawab, engkau lebih mengetahui krn engkau yg telah menjadi tetamunya selama 3 hari 3 malam, dan kalau engkau benar2 ingin tahu, tanyalah sendiri dgn sahabat itu tentang apa yg dia lakukan.. oleh krna keinginan utk tahu sebab yg sebenar, lalu sahabat itu pergi bertanya dgn sahabt yg dikatakan ahli syurga td.. lalu sahabat itu menjawab, setiap malam sebelum aku tidur, aku menepuk2 bantal ku dan aku berdoa kpd Allah, "ya Allah, aku ada ibu bapa, aku memohon ya Allah, kau ampunilah mereka, andai mereka terseksa di dlm kubur, ampunilah segala dosa mereka ya Allah, ya Allah, aku ada isteri, kau ampunilah isteriku ya Allah walaupun terkadang perbuatannya menyakitkan hatiku, ampunilah dia ya Allah, ya Allah, aku ada anak ya Allah, ampunilah dosa anak2ku wlaupun ada kalanya apa yg mereka lakukan mencengkam jiwaku, ampunilah mereka ya Allah.. tengok kawan2 ! betapa memaafkan kesalahan org lain itu amat dimuliakan dlm Islam.. subhanallah ! hanya dgn memaafkan kita boleh mendapat tempat yg istimewa disisi Allah.. subhanallah !

tu je pkongsian sy kali ni.. see ya ! ;)